Debatten om crossfit. | Pischa Strindstedt

Pischa Strindstedt

Annons

Debatten om crossfit.

IMG_4050

Satt precis och kikade på debatten om Crossfit mellan Peter Blaha & Jonas Colting. Brukar inte titta så ofta på debatter då dom oftast trappar upp i en så hetsig diskussion och sedan lämnar en som tittare med hög puls och oftast inte mycket sagt. Jag menar, till och med gästerna på Jerry Springer hinner avsluta sina fighter. Men ok antar att det finns regler vad som gäller kring debatter. En sak som jag verkligen behöver få sagt är att man aldrig ska klanka ner på någon annans sysslor. Oavsett om personen i fråga maratonvirkar eller lyfter tyngder. Man får självklart ha sin åsikt om saker & ting det är viktigt och i vårt land får man faktiskt ha det så det ska man ta vara på.

Så nu, vad sas egentligen i denna debatt?

Jo att crossfit är fasanasfullt kul vilket det verkligen är. Crossfit är en sekt…nja inte sekt men väldigt teamgivande känsla iaf som det blir även på kampsportsklubbar & andra ställen man oftast tränar samman flera gånger i veckan med samma personer under längre tid 😉 Att springa i skogen är skittråkigt…tyckte jag med en gång i tiden men nu älskar jag det, ligger väl lite i betraktarens ögon eller ben , gäller väl att hitta glimten i det med.

Alla har vi våra favoriter. Att klanka ner på löpning är ju desamma som att klanka ner på crossfit så blev nog lite konstigt där. Jag förstår liksom inte riktigt hela den här grejjen med att trycka ner varandras sysslor. Om vi ska kika på skaderisker så ja absolut, det finns skaderisker i precis allt vi gör. Och absolut i större skala när vi utsett för mer belastning och när kroppen redan är trött, då börjar vi slarva med tekniker bara för att ta oss igenom träningen. Och lägger vi på intensitet på det så kräver det såklart en otrolig fokus för att behålla god hållning under hela förloppet. Oavsett vad vi sysslar med så behöver man se vilken person man har framför sig & vad denne person behöver. Detta är alltid svårt i större gruppsammanhang såklart. Vissa förstår precis instruktioner och känner till sina kroppar medan andra som suttit större delen av sitt liv på sina bakdelar och vet inte hur de ska spänna sina skinkor för att dom aldrig behövts mer än att sittas på. Då kan det hända att man kompenserar med andra muskler som inom sinom tid kommer att bli överbelastade och resultera i skador i värsta fall.  En sådan person skulle jag inte vilja kasta in att få börja flänga med belastning oavsett om övningen går att “skala”. Där är det back to basic som gäller. Hitta rörelse & stärka kroppen från foten & uppåt samman med de inre muskulaturerna. Inte förren då har vi grunden till att börja belasta kroppen med mer komplicerade övningar såsom tyngdlyft etc. Och sedan skulle jag bli chockad om man började ett nybörjarpass med att frivända. Det skulle nog sällan hända trots att många tror att detta händer inom crossfiten.  Att man ska kasta skit på varandras grenar verkar vara en sport i sig här i Sverige tycker jag. Vi är eller ska alla bli vuxna människor & jag anser att man ska ha en openmind kring det mesta. Att snöa in sig och inte se något annat kan vara en hälsofara i sig.

Att vara ödmjuk mot varann och lyssna och lära av varandra är det viktigaste tycker jag. Och att erkänna sina svagheter och arbeta med dom. Kör inte bara på fast för att det är satans kul, ibland måste man faktiskt stanna och hinna känna efter. Vi har bara en kropp och den ska räcka hela livet & älskar man träning vill man gärna träna resten av livet. Så se allting för vad det är. Gymnastik, tyngdlyft, löpning eller lerduveskytt,

allt har sin charm och är kanske inte för alla men det finns alltid något för någon, om ni hajjar.

Kommentarer

Leave a Reply

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
Annons
stats