Viktnedgång eller muskler. Springa eller HIIT? | Pischa Strindstedt

Pischa Strindstedt

Annons

Viktnedgång eller muskler. Springa eller HIIT?

 

Tjenare Pischa! Jag såg dig på djungelns drottning  och sen har jag följt din blogg ett tag nu. Jag tycker du är en riktig tuff brud och du inspirerar verkligen. Det är så att jag har spelat fotboll i många år men sen slutade jag och började på gym. Jag tränar varje dag med förutom en dag då det är vilodag. Jag vill bygga muskler och bli starkare sen är det så himla kul också, men jag vill även ha god kondition. Jag har hört att om man löper långdistans så bränner man fett, och när man kör intervaller bränner man kalorier. I sommras sprang jag ca 2-4 gånger i veckan, då jag tränade inför ett lopp men nu springer jag bara 1-2 gånger iveckan, mest backintervaller och intervaller. Smalare blir man ju när man springer och muskelmassan är inte den samma som när man inte springer. Det har man ju sett skillnaden på löpare och icke löpare. Har du några tips på hur ofta jag bör löpa, eller för att jag ska kunna bygga muksler men ändå ha god kondition? Finns det mer övningar som ger bra kondition än bara olika typer av löpning? 
Tacksam för svar!! =)

Hej Marre!

Nu ska jag se om jag förstått dig rätt. Om ditt syfte med din träning är att bygga muskler men ändå bibehålla en god kondition, skulle jag faktiskt inte blanda dessa två. Alltså styrketräning med det syftet (maximal muskeltillväxt) & löpning. Däremot ska man absolut styrketräna som löpare men då grenspecifikt för just löpträning. Och vill du bygga muskler finns annan cardio att använda sig av. Och du tränar ju faktiskt konditionen när du styrketränar också men såklart inte alls i samma utsträckning som när man satsar på uthållighetsträning.

Du ska alltid återgå till ditt syfte med vad du vill med din träning & i ärlighetens namn blev jag lite förvirrad av dina frågor. Jag vet inte riktigt om du VILL springa eller om du gör det för viktnedgången? Och vill du samtidigt bygga muskler men behålla god kondition? För mig blir allt detta lite kaka på kaka. Återgå till vad du verkligen vill. 🙂

För en viktnedgång finns bara ett sätt, kaloriunderskott. Men inte heller ett för stort sådant. Och ha ett lägre energiintag än ditt energiförbruk. Energi in, Energi ut. Dock är jag själv ingen person som lägger mycket vikt i vikten om det inte finns en innebörd i det. Och du styr viktnedgången helt å hållet med kosten. Jag tror inte på att ta bort något ur min kost för att behålla min vikt & äter därför protein, fett & kolhydrater. I rätt mängder & inte enorma portioner. Jag äter för att orka, det väger mer för min del än att jag ska oroa mig för vågen eller hur det ser ut.

.

Nu vet jag inte hur långa dina löppass är men jag antar att du kanske hade fler längre distanser när du sprang oftare? Eftersom att du nämner att du numera springer intervaller & backintervaller, och dessa brukar ha hög intensitet men på kortare tid. Och det stämmer att om man sänker tempot men höjer längden på sträckan så bränner du fler kalorier. Så alltså ju längre man håller på ju mer kalorier bränner man. Och det säger ju såklart sig självt att jobbar man högintensivt så orkar man såklart inte att träna lika länge. Så då hoppas jag att du fick svar på det. 🙂

Vad gäller dina löppass kombinerat till din styrketräning så tycker jag att du tänker helt rätt. Intervaller & backintervaller känns absolut rimligare än långdistans såklart. Och mitt tips till vad du kan lägga till som konditionspass skulle vara cykel (läs spinning eller cykelintervaller)

Summan av kardemumman här är, och jag vet precis hur svårt det kan vara att välja fokus. Men tänk ordentligt på vad du verkligen vill med din träning. Vad prioriterar du mest? Vad är roligast? Vill du fortsätta med löpning men ändå lägga till styrketräning, gör det specifikt för löpningen. Vill du styrketräna & bygga muskler men samtidigt bibehålla konditionen, och då pratar vi maximal muskeltillväxt? Lägg störst fokus på styrketräningen & använd tex cykelintervaller som cardio, beroende på huuur god kondition du vill behålla såklart väljer du antal pass i veckan för det. Även raskare promenader funkar.

Har du möjlighet att besöka en Crossfitbox tycker jag verkligen du ska göra det.

Där kombinerar man verkligen styrka med kondition. 

Och sist av allt tycker jag verkligen du ska kontakta en PT som kan hjälpa dig vägleda dig vidare. Jag fick bara en liten input av hur du tränar & det är svårt för mig att exakt säga vad du ska göra men jag hoppas att du fick lite klarhet iaf. Som sagt först & främst tycker jag du ska bestämma dig över VAD du vill med din träning just nu och utgå därifrån med hur du ska lägga upp ditt program 😉

Lycka till & supertack för att du följer bloggen & att ja kan inspirera, hoppas verkligen att ja kunde hjälpa till! 🙂

confusion-286x300

Kommentarer

Leave a Reply

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
Annons
stats